Infectieziekten en reizen

Tijdens de vakantie komt u vaak met andere voeding en andere hygiënische omstandigheden in aanraking. U kunt dan besmet raken met een bacterie, virus of parasiet die een infectieziekte kan veroorzaken. De meest voorkomende infectieziekte is diarree. Ongeveer de helft van de reizigers naar (sub)tropische landen krijgt te maken met diarree, maar is relatief onschuldig. Meer ernstige infectieziekten zijn bijvoorbeeld hepatitis A, hepatitis B, gele koorts en malaria. Landen waar u gezondheidsrisico loopt zijn dichter bij dan u denkt, bijvoorbeeld Marokko, Tunesië, Egypte en Turkije. Wist u dat ook voor deze populaire vakantiebestemmingen rondom de Middellandse Zee bescherming tegen hepatitis A en/of B nodig is?

Wat is Hepatitis A?
Hepatitis A (geelzucht) is een veel voorkomende en erg besmettelijke virus infectie waar reizigers mee te maken kunnen krijgen als men zonder bescherming vertrekt. En toch kan men zich vooraf laten vaccineren, zodat men geen risico loopt. Overdracht van het virus vindt plaats via met ontlasting besmet materiaal, handen, voorwerpen, voedsel en water. Meest opvallende ziekteverschijnselen zijn koorts, algehele malaise, hoofdpijn en vermoeidheid.
Hepatitis A komt niet alleen voor in verre landen, ook in Oost Europa en in de landen rond de Middellandse Zee kunt u hepatitis A oplopen. Hepatitis A kan voorkomen worden door hygiënische maatregelen en door inenting. Vaccinatie, mits schema volledig is afgemaakt, geeft langdurige bescherming. N.B. er is ook een gecombineerd hepatitis A + B vaccin.

Wat is Hepatitis B?
Hepatitis B is een zeer besmettelijke en ernstige leverinfectie. U kunt het krijgen via besmet bloed of besmette materialen (b.v. een naald, hechtsetje of scheermes), maar het is ook een seksueel overdraagbare aandoening. Hepatitis B wordt geadviseerd voor landen waar hepatitis B relatief veel voorkomt en waar u (mogelijk) zogenaamde ‘risicoactiviteiten’ onderneemt. Dit zijn activiteiten met een direct gevaar (b.v. kappers- / tandartsbezoek, piercing of onbeschermd intiem contact) of indirect gevaar (b.v. het verkeer, een trektocht of raften) op besmetting via noodzakelijke lokale medische zorg na ongeval of verwonding. Hepatitis B kan chronisch worden en kan leiden tot blijvende leverschade met fatale gevolgen. Hepatitis B kan voorkomen worden door het vermijden van ‘risicovolle’ situatie, maar dat is helaas niet altijd te voorzien. Vaccinatie, mits schema volledig is afgemaakt, geeft langdurige bescherming.
N.B. er is ook een gecombineerd hepatitis A + B vaccin.

Indien de vakantie u naar verre tropische bestemmingen in bijvoorbeeld Afrika, Zuidoost Azië of Zuid-Amerika brengt dan kan malaria een gevaarlijke spelbreker zijn voor uw vakantie en gezondheid.

Wat is malaria?
Malaria is een tropische infectieziekte die wordt veroorzaakt door een malariaparasiet. De parasiet wordt overgebracht door een steek van de malariamug. De eerste verschijnselen die op malaria kunnen wijzen zijn: zoals koorts, koude rillingen, spierpijn en hoofdpijn. Vaak worden deze verschijnselen voorafgegaan door een grieperig gevoel.
Malaria komt met name voor in (sub)tropische gebieden, daar waar het warm en vochtig is. De malariagebieden bevinden zich in heel West-, Centraal-, Oost-Afrika (b.v. Gambia, Kenia en Ghana) en delen van Zuid-Afrika (b.v. Krugerpark), Zuid-Oost Azie (b.v. delen van Indonesië) en het Zuid-Amerika (b.v. Amazonegebied en Suriname).
Maar ook malaria kan voorkomen worden door zich te beschermen tegen muggenbeten, door het gebruik van malariatabletten en door bij verschijnselen die op malaria lijken z.s.m. een arts te bezoeken. Het niet tijdig behandelen van malaria kan binnen enkele dagen fataal zijn.

Terug naar de homepage van Reizigersinformatie